Dbaj o swój samochód

oliło na oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu mocy silnika. Po ciężarówkach zaczęto stosować turbosprężarki w samochodach osobowych, ale w typowo sportowych wersjach. Wielu producentów proponowało, choć jeden model swo

Dodane: 29-08-2016 11:20
Dbaj o swój samochód

Jak stosować turbosprężarki

Na początku turbosprężarki stosowano tylko w samochodach ciężarowych. Wynikało to z wiadomych względów. Zastosowanie w autach ciężarowych pozwoliło na oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu mocy silnika. Po ciężarówkach zaczęto stosować turbosprężarki w samochodach osobowych, ale w typowo sportowych wersjach. Wielu producentów proponowało, choć jeden model swoich samochodów z wbudowana turbosprężarką. Niestety turbosprężarki nie miały wtedy nic wspólnego z oszczędnością paliwa i ekologią. Turbosprężarki zyskały również swoje zastosowanie w lotnictwie. Do silników samolotowych użyto systemu wielu turbosprężarek. Dzięki temu dają one ogromną moc samolotowi by mógł wzbić się w powietrze przy mniejszym zużyciu paliwa. W dzisiejszych czasach turbosprężarki są stosowane w wszelkich rodzajach samochodów, zarówno ciężarowych jak i osobowych. Pozwala to naszym samochodom zwiększać moc silnika przy coraz to mniejszym zużyciu paliwa. Znacznie tez obniża emisję spalin do środowiska. Trzeba bowiem zrobić wszystko aby było ich jak najmniej.


Elementy budowy samochodu

Elementy budowy samochodu

nadwozie: nadwozie samonośne ? płyta podłogowa
elementy zewnętrzne nadwozia: karoseria ? błotnik ? drzwi ? pokrywa komory silnika ? chłodnica samochodowa, maskownica (potocznie: grill lub atrapa) ? listwy boczne ? zderzak ? hak ? dach ? szyberdach ? dach lamelowy ? lusterka boczne ? szyby ? szyby podgrzewane ? wycieraczki ? spryskiwacze ? deflektor wiatrowy ? spoiler
elementy wnętrza: deska rozdzielcza ? tablica rozdzielcza ? przełączniki i regulatory ? poduszka powietrzna ? kierownica ? fotele ? pasy bezpieczeństwa ? lusterko wsteczne

podwozie: rama samochodu
układ napędowy i układ przeniesienia napędu: sprzęgło ? skrzynia biegów ? reduktor terenowy ? skrzynia rozdzielacza ? wał napędowy ? most napędowy ? oś ? półoś ? piasta koła ? koło ? obręcz koła ? opona ? opona bezdętkowa ? dętka ? wentyl ? pedał przyspieszenia ? pedał sprzęgła
układ hamulcowy: hamulec roboczy ? pompa hamulcowa ? wspomaganie ? przewody hamulcowe ? tarcza hamulcowa ? bęben hamulcowy ? klocki hamulcowe ? hamulec awaryjny ? zwalniacz
układ kierowniczy: kierownica samochodu ? kolumna kierownicy ? wspomaganie kierownicy ? przekładnia kierownicza ? drążki ? tempomat
zawieszenie: amortyzator ? sprężyna ? resor ? kolumna McPhersona ? stabilizator ? wahacz

silnik: tłok ? pierścienie tłokowe ? korbowód ? wał korbowy ? głowica silnika ? zawór ? wałek rozrządu ? blok silnika ? tuleja cylindrowa ? turbosprężarka ? łożysko ? koło zamachowe ? uszczelniacz

układy silnika spalinowego: chłodzenia ? doładowania ? rozruchowy ? rozrządu ? smarowania ? wtryskowy ? wydechowy ? zapłonowy ? zasilający

inne układy:
instalacja elektryczna: alternator ? prądnica ? regulator napięcia ? akumulator ? układ wysokiego napięcia ? świeca zapłonowa ? świeca żarowa ? stacyjka ? sygnał dźwiękowy (potocznie: klakson) ? oświetlenie ? światła sygnalizacyjne ? kierunkowskaz

elementy mające wpływ na bezpieczeństwo:
bierne: pasy bezpieczeństwa ? napinacze pasów ? poduszka powietrzna ? kurtyna powietrzna ? zagłówki ? wzmocnienia boczne ? strefy kontrolowanego zgniotu ? klatka bezpieczeństwa ? łamana kolumna kierownicy ? szyby hartowane ? szyby klejone ? bezpieczne zderzaki ? układy odcinające dopływ paliwa
czynne: ABS ? ASR ? ESP ? napęd na cztery koła


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d


wielocylindrowy

Silnik rzędowy jest to silnik spalinowy wielocylindrowy, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie. Silniki takie stosowane są głównie w motoryzacji, do napędu samochodów i motocykli. Silniki rzędowe oznacza się w Polsce Rx ? gdzie x oznacza liczbę cylindrów. W praktyce spotyka się:

R2 ? taki układ miał silnik stosowany w Polskim Fiacie 126p, jest także stosowany w niektórych modelach Fiata (najpierw Fiat 500),
R3 ? układ znany m.in. z silnika stosowanego w samochodzie Syrena, Daewoo Tico czy Škoda Fabia i Volkswagen Polo IV
R4 ? najpopularniejszy typ silnika rzędowego stosowany przez wielu producentów. Silnik używany także w tankietce Tančik vz.33,
R5 ? silniki pięciocylindrowe rzędowe stosuje m.in. Volvo, Lancia, Ford, Volkswagen np.: LT 35 , bardzo często Audi i dawniej Mercedes-Benz,
R6 ? silniki sześciocylindrowe rzędowe stosuje m.in. Volvo, BMW, dawniej Mercedes-Benz i Opel,
R8 ? silniki ośmiocylindrowe rzędowe stosowano głównie przed II wojną światową, niekiedy były to jednostki powstałe z połączenia szeregowego dwóch silników R4.

Przy silnikach z większą liczbą cylindrów rzadko stosuje się układ rzędowy z uwagi na dużą długość silnika, częściej układ widlasty. Cylindry w silnikach rzędowych mogą być usytuowane pionowo, poziomo lub ukośnie.

Silniki czterosuwowe rzędowe posiadające 6 cylindrów (i więcej) mają pełne wyrównoważenie od sił I i II rzędu i z tego powodu są chętnie stosowane jako źródło napędu samochodów ciężarowych. Silniki 4 cylindrowe mają wyrównoważenie częściowe, natomiast w silnikach 3 cylindrowych stosuje się wałek wyrównoważający celem zmniejszenia poziomu drgań.

Jako silniki rzędowe, zwłaszcza w lotnictwie, określa się także silniki widlaste, silniki w układzie W i w układzie X czy układzie H (w odróżnieniu od silników gwiazdowych).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_rz%C4%99dowy



© 2019 http://gielda-komputerowa.com.pl/